Från Minecraft till verkligheten

      Inga kommentarer till Från Minecraft till verkligheten

Om det är något datorspel som har exploderat de senaste 5-10 åren så är det Minecraft. Spelet som utvecklades av svenske Markus ”Notch” Persson släpptes för första gången gratis år 2010 och har sedan dess sålt (började ta betalt i slutet av 2011) över 120 miljoner exemplar. Detta innebär att Minecraft är det näst bäst sålda spelet någonsin, endast Tetris (släppt första gången 1984) har sålts i mer exemplar än Minecraft. Minecrafts såldes 2014 till Microsoft för 2,5 miljarder dollar (ca 20 miljarder kronor).

Minecraft är ett 3D sandbox, sandbox innebär att spelet från start är öppet att upptäcka, utan att spelaren har några storybaserade stopp på vägen. I Minecraft kan man slåss mot monster, gå på grottexpeditioner och även skapa nya verktyg och vapen från det man hittar i spelvärlden. Spelet går att spela själv men det är som roligast med en hel server med spelare som hjälps åt. Det som med största sannolikhet har gjort Minecraft så stort är byggfunktionen i spelet, spelare kan med enkla medel konstruera allt från små lerhus till en kopia av USS Enterprise från Star Trek. Byggaspekten i Minecraft har inspirerat till många projekt, däribland ett FN projekt.

Att sitta med Minecraft sedan 2011 (fick spelet i julklapp) har verkligen tänt ett intresse för att bygga. Att skapa en visuell planering, eller ritningsläsning för att återskapa Kapitolium i USA är både roligt och lärorikt. Mitt intresse för bygg har växt så mycket att jag har sökt in på byggkurser, det finns kurser inom entreprenadjuridik, visuell planering, ritningsläsning, husbygge, och till och med arbetsledarutbildning. Det som jag har sökt till är en arbetsledarutbildning, med en sån utbildning i bagaget är det jag som bestämmer hur Cheops pyramiden ska konstrueras 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *